mandag den 1. oktober 2012

Politikernes liv og hverdag

I dag skal du arbejde med folketingsmedlemmernes liv og hverdag. Kan du huske, hvor mange medlemmer, der er i Folketinget?
Folketingets opgave er at vedtage love, vedtage budgetter og kontrollere regeringens arbejde. Se denne film om Folketingets arbejde:


Besvar spørgsmålene til videoen her:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEhla0ZUOVpXY2l2UV9OQ0RNWU9RNnc6MQ#gid=0


Vi har tidligere talt om, hvordan der i Danmark sker en tredeling af magten i form af den udøvende, den lovgivende og den dømmende magt.
Foruden den lovgivende, udøvende og den dømmende magt omtaler man ofte medierne som den fjerde statsmagt. De har stor magt, fordi de kan kontrollere politikerne, og de bestemmer i høj grad, hvad vi borgere skal se og høre. I den næste video skal du høre og se om mediernes rolle:


Her på billederne kan du se forskellige avisoverskrifter om Helle Thorning Schmidt:




Når medierne således omtales som den fjerde statsmagt, så hænger det sammen med , at medierne har en kontrollerende rolle i samfundet. Medierne har nemlig til opgave at undersøge sager, der har samfundets interesse. Det er i denne forbindelse, at man taler om, at medierne er demokratiets vagthund. En vagthund, der holder øje med magthaverne og sørger for, at de ikke misbruger sin magt. Hvis politikerne pludselig begynder at misbruge borgernes penge eller laver andre skandaler, så skal medierne have mulighed for at afsløre det.


Hvad mener du om mediernes rolle i politik? Er politikerne selv ude om det, eller går medierne for vidt?
Skriv din mening på dette link:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGFJOFFCQlBOS0ZSQXV6ZllfWWtuOXc6MQ#gid=0

Her ser du et eksempel på en arbejdsdag for en politiker (se også side 14 i hæftet demokrati på dansk):


  • kl. 05.30: Vækkeuret ringer
  • kl. 06.30: Taxi til lufthavn
  • kl. 07.05: Flyafgang fra Århus
  • kl. 07.40: Ankomst København
  • kl. 08.00: Miljø- og planlægningsudvalget
  • kl. 10.00: Reception
  • kl. 10.30: Telefonsamtaler
  • kl. 11.30: Gruppemøde
  • kl. 13.00: Udvalgsmøde
  • kl. 15.00: Udvalgsmøde
  • kl. 15.25: Gå til møde i ministerium
  • kl. 15.50: Udvalgsmøde fortsat
  • kl. 16.15: Ordførermøde
  • kl. 16.40: Kontorarbejde (besvare mails, post, telefon mm)
  • kl. 17.00: Interview tv
  • kl. 17.40: Lærerstuderende på besøg
  • kl. 18.30: Forskere på besøg
  • kl. 21.00: Flyafgang fra København
  • kl. 21.40: Ankomst Århus
  • kl. 22.15: Hjemme



Indenfor samfundsfag taler man om, at mennesker kan have en bestemt livsform 1) En karriere livsform 2) En selvstændig livsform 3) En lønarbejder livsform



Opgave

Du skal nu finde så mange informationer som muligt om disse livsformer. Du må bruge nettet og de ark, som jeg har kopieret til dig. Du skal lave en a4 planche med billeder og tekst, hvor du videregiver så mange oplysninger som muligt om disse livsformer. Din planche skal gerne indeholde disse informationer:

- en forklaring på de tre livsformer
- en forklaring på de to kvindetyper
- en beskrivelse af, hvilken livsform du selv tilhører
- en beskrivelse af, hvilken livsform du mener, politikerne har

Her kan du se et eksempel på en planche:




Det, du har lavet, skal afleveres til mig kl. 13.45




Ingen kommentarer:

Send en kommentar